vrijdag 11 juni 2004

Het moet gedaan zijn met West-Vlamingen te ondertitelen

In de vroegere afleveringen van In de Gloria was een West-Vlaming die opriep om zijn soortgenoten niet meer te ondertitelen. Hij opperde dat het West-Vlaams goed te begrijpen was door de doorsnee Vlaming. De televisiemakers beslisten deze boodschap te ondertitelen, waardoor dezelfde goedzak genoodzaakt was de week daarop weer zijn beklag te doen

Ik moest aan bovenstaande spontaan denken toen ik de CD & V clip zag. Verschillende politici spraken in verschillende dialecten (of was het de tussentaal, ik ben er nog niet goed uit…) de bevolking toe opdat deze hen zouden begrijpen. Zeer gewaagd vind ik, want zij die het Algemeen Nederlands hanteren, vallen uit de boot.

In deze tijden staat het zelfs chique als je met je zuivere diftong en klanken kan uitpakken. De dictieklassen hebben nog nooit zo vol gezeten.
Stel je voor, Vlamingen leren hoe ze hun eigen taal moeten uitspreken… Kan je dan nog spreken over spontane taalbeleving als deze aangeleerd dient te worden? Zo kan je evengoed Engels in plaats van het Nederlands leren uitspreken. Je zal er beter mee welvaren. Later kan je dan in een uitbreidingscursus de betekenis van al deze funny woorden uit de basis dictielessen aanleren ;-)

Ik denk dat er drie groepen te onderscheiden zijn: het dialect, het AN en een tussentaal.

Het dialect heb ik altijd mooi en spontaan gevonden. Het wordt doorgegeven van ouder op kind, en hier vind ik dat je wel van een spontane beleving kan spreken. Je hoort deze taal al sinds de eerste dag dat je leeft.

Het AN wordt meestal op latere leeftijd aangeleerd, hetzij op je zes als je in het eerste leerjaar zit, hetzij op een later tijdstip in de dictielessen. (Want sommige leerkrachten nemen ook niet zo nauw met het AN. Ik had er eentje die steeds over de geilige geit aan ’t spreken was)

De tussentaal is door elke Vlaming te begrijpen, denk ik, en ’t leuke eraan is dat je nog steeds de herkomst van de persoon door de tongval kunt achterhalen.

Helaas zou het voor buitenlanders onmogelijk zijn om de tussentaal aan te leren. Welke kruising moeten ze dan nemen? West-Vlaams-Antwerps? (Ie menneke, tis wel van ik, he) en moeten ze kip als kip uitspreken, of mogen ze ook kiep zeggen? Een dialect aanleren, is uitgesloten. Daarom lijkt het me nuttiger dat we het AN hanteren, dan is er toch een standaardtaal die zowel de Vlaming als de buitenlander kan aanleren. En hey, no hard feelings, je kan nog steeds je dialect in je eigen gemeente hanteren. (Tenminste als je nog dialect kan spreken…;-) )