vrijdag 4 juni 2004

Zout voor iedereen

Vrijdag frietdag. Ik bestelde me een klein pak met een boulette speciale. De man schepte met een zwier de goudgele frieten uit een kom en gooide ze in een pakje. Daarna greep hij naar zijn bus zout en schudde er goed mee, alsof hij het onderste zoutkorreltje eruit wou halen. "He!" riep ik, "ik had toch liever geen zout op mijn frieten gezien." Verbaasd keek de kok me aan. "Had u dat dan gevraagd?"

Ik moet toegeven, ik had het niet gevraagd, maar ik kan toch moeilijk opsommen wat ik niet op mijn frieten wil hebben? Ik hoor elke klant al het volgende bestellen: " Voor mij een klein pak friet zonder zout, zonder ketchup, zonder tartare, zonder ... maar wel met mayo." De man pruttelde tegen. Hij argumenteerde wanneer ik in een restaurant een biefstuk zou bestellen, dat ik dan ook op voorhand moet vermelden of ik al dan niet zout erop wil hebben. Wel, meneer de kok, het gaat niet op om friet met biefstuk te vergelijken, aangezien ze ook frieten in een restaurant verkopen. Laten we dus maar friet met friet vergelijken, en bij mijn weten, als ik friet bestel in een restaurant, doen ze daar geen zout op. Het zoutvaatje staat immers op tafel. Eat that, sucker.

Relevante sites

www.belgianfries.com
www.friet.be
users.skynet.be/cesu/langues/Fritekot/fritekot.htm