woensdag 26 mei 2004

Ziek op commando

Ik ben een beetje ziek, amandelontsteking. Als elke bezorgde mens bezocht ik een arts. Dat deze niet op elk tijdstip van de dag beschikbaar zijn, was te verwachten. Bij mijn zoektocht ben ik 4 praktijken voorbij gereden en iedere keer waren ze nog niet open; het was nochthans al half 5 's avonds. Whatever, het meest frappante was bij een arts die enkel op afspraak werkt en me vroeg of het dringend was. Nu ja, dringend is zo een subjectief begrip. Ik verlangde niet dat ik stante pede geholpen werd, maar toch op zijn minst diezelfde dag nog. Blijkbaar ging dat niet en zou ik 2 dagen later mogen langskomen? What the? Is het dan de bedoeling dat ik me vandaag al wat slecht begin te voelen om overmorgen bij een dokter te kunnen gaan? Of straffer, vandaag gezond een afspraak maken voor overmorgen voor het geval dat ik ziek zou worden...

Eigenlijk mogen we in Belgiƫ nog niet klagen. In Nederland krijg je een arts toegewezen en als je daar iemand nodig hebt, moet je eerst bellen; wordt er aan de telefoon een analyse gemaakt en op basis van die diagnose krijg je een afspraak. En dan staat Nederland bekend voor het alles mag en alles kan principe, maar een eigen arts kiezen zit er net niet bij.