maandag 24 mei 2004

Naar de winkel

Als ik al eens thuis ben, stuurt mijn moeder me met een verfrommeld boodschappenlijstje en een halve kilo muntstukjes naar de winkel. Vandaag was het weer zover. Half 9 opstaan. Half 10 kuierend door de winkelgangen op zoek naar petit gervais (sic volgens mijn moeder haar lijstje), banaan 2, peren 2, soja flan geel 4 p., koek, saté 2 saus, lentesla en ? Het vraagteken staat voor mijn charcuterie. Het past wel wat in de stijl van het winkelen. Het is altijd een verrassing met wat je buiten komt. Het begon al goed met het nummertje trekken. 85 had ik, en 'ze bedienden' 69. Enfin, tijdens het wachten kon ik mijn zoektocht aanvatten. De bananen had ik snel te pakken... alleen, verplicht te kopen per 4 stuks. De 2 peren gooide ik met gemak in een zak, drukte op t knopje en floep, de rekening die ik op de zak moest plakken, rolde uit de weegschaal. Voor de sojaflannekes ben ik voor een keer kleurenblind geweest. De gele waren op, so I bought the brown one...
Mijn moeder had zo'n mixpak met koekjes gevraagd. Ik wist wel wat ze bedoelde, maar je raadt het al, die waren ook op. Dan maar een ander pak. De saus vond ik niet, dus dat werd zoet zure saus. Eindelijk 85. Vlug mijn satés, lentesla en lunchworst besteld. Met de gebruikelijke 20 grammen extra bij de lunchworst.
Als straf heb ik de kassierster een halve kilo muntstukjes rijker gemaakt, en dat voor het volle bedrag van 17 euro en 89 cent.