vrijdag 25 juni 2004

Het boek

Ik ga een boek schrijven, en het zal niet over hondjes gaan. Het zal ‘Hoe start ik een interiemkantoor op: voor dummy’s’ heten. Reeds als voorsmaakje volgende hoofdstuk.



A: Recruteren

Zorg er gewoon voor dat je een goede website hebt, zodat de mensen niet bij jou op kantoor moeten komen. Via de site kan je ze laten inschrijven. Zo vermijd je dat je gezien wordt met de meest oninteressante types en gedrochten. Laat ze wel een foto uploaden. Toch nog knap genoeg om te zien? Ga dan naar stap B. Niet om aan te zien? Druk op delete.

Een andere manier vraagt een iets grotere inspanning en is een variant op Adecco’s methode.

Verzamel telefoonnummers. Hoe je dat doet, is een kwestie van hoeveel pinten je kan verzetten. Als je lang genoeg aan de toog hangt, heb je op een avond gemakkelijk 5 telefoonnummers van werkzoekenden gevonden.

Gooi deze telefoonnummers in een computerprogramma en laat de computer naar de mensen bellen. Je kan een boodschap inspreken die iedereen moet beluisterd hebben (bvb. Een openstaande vacature), maar je kan ook op mysterieuze wijze de mensen op verschillende knopjes laten drukken. ‘Wil je de boodschap horen, druk 1’, ‘wil je een mannenstem druk 2, wil je een vrouwenstem, druk 3’. Addeco laat een stem brabbelen en na 4 knopjes ingedrukt te hebben, zegt de stem gewoon naar welk nummer je moet telefoneren. Dat is ook een mogelijkheid.

B: De face to face fase

Hierbij laat je je potentiële werkkracht

· een cv sturen
· op gesprek komen

De cv laat je sturen om je papiertekort te compenseren. Zo heb je steeds een voorraad kladpapier.

Het leuke gedeelte zijn de gesprekken, dus laten we ons daar maar op concentreren. Dit is het moment om je uit te leven. Je kan lekker lachen met de talenkennis van de klant. Gooi er af en toe eens een onbestaand woord bij tijdens de conversatie en zie hoe je gesprekspartner reageert. Hoe dan ook, jouw talenkennis speelt geen rol. De gesprekspartner zal toch in de waan zijn dat jouw ding correct is. Goochel ook met dure woorden en afkortingen, ook al komt hij/zij solliciteren voor WC-madam in Gent-St. Pieters. Zeg niet zomaar WC tegen een WC.

Is het echt een knappe? Begin dan maar in je kladpapiervoorraad de desbetreffende cv te zoeken. Zijn/haar telefoonnummer staat erop.

C:

(moet nog geschreven worden)



Voor mijn ander boek Callcenters in Vlaanderen: de internetsector

Om de een of andere duistere reden lag Tiscali’s ADSL plat. Toen ik hen belde, zei een computerstem iets, wat ik totaal niet kon verstaan. Uiteindelijk kreeg ik een operator aan de lijn. Toen ik hem er fijntjes attent op maakte dat de computerstem onbegrijpbaar was en dat ik niet op het internet kon , antwoordde de man: “Dat was wat de stem zei. We hebben inderdaad problemen. En het is niet mogelijk om op het internet te gaan, maar geen probleem, u kan via onze site de situatie opvolgen”.