donderdag 3 februari 2005

Eerst zien

Mensen zijn eigenzinnige wezens. Ook al zien ze dingen, toch willen ze het zelf ook eens uitproberen. Soms met succes, soms ook niet.

Vandaag probeerde een militair in het station een harmonikadeur van een boemeltrein te openen. Het lukte hem niet. Twee meisjes die op een kleine afstand stonden toe te kijken, probeerden het ook eens, ondanks dat ze zagen dat een stoere bink de deur niet open kreeg.
Helaas voor hen kregen ze de deur ook niet open. Ik kwam er als derde aan, maar ik raakte de klink niet aan. Ik had immers de stickers met ‘defect” zien hangen.

En toch. Je moet niet alles geloven wat je ziet. Onlangs zag ik een hoop mensen op de trein aan de linkerdeur prutsen. Voor het gemak nam ik de rechterdeur, aangezien links op de sporen uitkwam en rechts op het perron.

Eerst zien en dan geloven? Nee hoor, eerst uitproberen en dan geloven. Toch zijn er enkele dingetjes die ik persoonlijk niet ga uitproberen: vingertjes in stopcontact steken, radio in een bad gooien… dat wil ik wel zien en geloven, zonder het uit te proberen.