zaterdag 4 december 2004

Piet Piraat

De filmindustrie houdt campagne tegen het illegaal downloaden van films. Op haar site www.houdedief.be informeert zij het volk over piraterij.

Fuckheadz schreef al over deze site. Volgens hem wordt er verkeerdelijke informatie gegeven…

Mij gaat het niet zozeer over de inhoud. Ik frons mijn wenkbrauwen, gewoon, omdat de gebruiker met de vinger gewezen wordt.

Het lijkt me eenvoudiger dat providers niet zoveel upload en download van de consument toelaten. Elke internetgebruiker beschikt over 10 tot 15 gigabyte per maand, maar welke particulier heeft dit voor dagelijks gebruik nodig? Momenteel verbruik ik een kleine 600 tot 700 mb per maand, zonder Kazaa of alternatief ervan.

Een film downloaden kost je toch wel 500 tot 700 mb. Als de providers een limiet van 1 gig per maand zouden opleggen, wordt het downloaden van films al onmogelijk…

Voor mij is dat ok, maar dan wil ik ook maar 1/15 van de huidige prijs betalen (2,3 euro dus), en niet de zevertarieven van Scarlet.

De smarties onder ons zullen nu zeggen: maar daarmee vermijd je niet het downloaden van mp3’s.

Klopt. Hier vind ik dat de muziekindustrie een meerwaarde aan hun product moet leveren, bvb op elke cd de muziekclips, of bij aankoop van een cd een gratis t-shirt… De tijd van enkel muziek verkopen in deze multimediamaatschappij is voorbij.

En hey, hoe boertig is het niet van bv groepen zoals Daan om een full cd uit te brengen, maar de beste edities op single uit te brengen (in dit geval Housewife: the diaologue)? Wat voor zin heeft het dan nog om een full cd te kopen, als ze achteraf singles uitbrengen? Eigenlijk een gelijklopend verhaal met Lord of the rings…

En wat met de heisa van Clouseau, wier cd je niet in de wagen kon afspelen? Zijn we nu ook al verplicht een door hen gekozen cd-speler te kopen?

En wat te denken over de klacht tegen Tiscali, omdat zij (net zoals de andere providers) haar gebruikers toegang tot Kazaa verleent?

En wat met de negatieve connotatie die ze aan p2p geven? Niet elke p2p dient om te downloaden…Denk maar aan Skype

Balen, jong, balen…