maandag 27 augustus 2007

De marathon

Ik vraag me dikwijls af wat mensen op een zondag uitspoken. De ene gaat eten bij zijn (schoon)moeder, de ander ligt lang in bed en kijkt daarna tv en nog een ander maakt misschien een wandeling. Dit weekend was er beslist een pak volk in Antwerpen voor de 12de cultuurmarkt. Als stand-up comedy liefhebber zat ik in De Buster voor de 10de Buster marathon.

Een hele namiddag en avond is echt wel van het goede te veel. Daarom ben ik al rond 19u30 terug naar huis gegaan. Ditmaal dus geen Xander De Rycke of Bert Gabriels voor mij.

Desondanks dat ik deze twee heren gemist heb, zag ik wel een paar geestige optredens.

MC’er Philippe Geubels was meer dan in zijn nopjes en de praatzieke Michael Van Peel gaf er een zware lap op.

Jan-Bart De Muelenaere had een trage start, maar eens hij zijn puntgedichten op de zaal afvuurde, was er geen houden meer aan. Sympathieke West-Vlaming met goed cadansgevoel.

Els Dams had een goeie presence en ondanks dat het inhoudelijk weinig voorstelde veel lef om haar ding te blijven doen.

De hilarische Bram vanden Broecke liet wegens gezondheidsredenen jammer genoeg verstek gaan

Michaël Van Damme stond erop om hem Michaël te noemen (en niet “Mikel”). Goeie punch, goeie jokes, nice nice.

Peter Kluppels is een goede verteller. Geef hem Jip en Janneke in zijn handen en ik zou me er zeker voor neerzetten. Zijn humorkronkels kon ik evenwel niet echt volgen.

De 16-jarige Petra Truant vind ik een straffe madam. Zij speelt haar leeftijdstroeven perfect uit, weet haar jokes heel goed te plaatsen en verveelde geen minuut. Ik hoop haar nog meer aan het werk te kunnen zien.

Steven Goegebeur had zijn publiek mee. Soms wel wat voorspelbaar en déjà vu/entendu.

Allochtonen vinden stilletjesaan de weg naar de Buster

De Kazachse Gorcha vond de Nederlandse taal zo fantastisch dat ze er haar inspiratie in vond om een show te maken. Nog wel geestig. Misschien even wat oneerbiedig zijn: het is geweten dat vrouwen en humor niet altijd samen gaan. Nu, dit gaat alleszins voor Gorcha niet op.

Uwamungu Cornelis pakte uit met zijn BV-schap. Eerlijkheidshalve: ik heb die man nog nooit op tv gezien. Hij maakte wat jokes over het Vlaamse film- en soaplandschap. Origineel.

Youssef El Mousaoui had ik al aan het werk gezien. Ditmaal bracht hij – voor mij althans - nieuw materiaal. Nog even pittig als vroeger.

Op naar de volgende marathon!