maandag 3 april 2006

Ronde van Vlaanderen

Ik hou helemaal niet van wielrennen. Het stampen, zwoegen en zweten van coureurs zegt me weinig. Toch was ik er wel, op de Kwaremont, gekleed in een geel jasje, met grote zwarte letters: gemachtigd signaalgever.

Als steward heb ik me rotgeamuseerd. Tijdens de kalme momenten babbelde ik met Pier en Pol, en ook wel een half uurtje met een studente fotografie. Op drukke momenten had ik de handen vol om fanatiekelingen terug achter de dranghekkens te ‘duwen’.

De randactiviteiten vond ik het boeiendste. BV’s en minder bekenden waren op zoek naar de VIP-tent. Zo ook Phaedra Hoste.

Ze liet het raampje van haar Jaguar zakken en zei koel: “ik moet naar de VIP-tent”. Nog niet goed beseffend dat de dame Hoste in eigen persoon was, vroeg ik haar rechts af te slaan. Links was immers eenrichtingsverkeer.

“Mijnheer, ze zeiden beneden dat ik hier naar links moest”
“Mevrouw, het is eenrichtingsverkeer, ik kan u niet laten spookrijden.”
“Ook niet als ik achteruit rijd? Dat is toch hetzelfde?”

Ik had uitdrukkelijke instructies gekregen geen verkeer meer door te laten. Bovendien werd dit bevel ondersteund door een rood verbodsbord met witte streep erin, daarom kon ik de Jaguar niet toelaten.

Licht geënerveerd schoof ze haar raampje dicht. De wagen bleef staan. De seconden leken minuten. Toen zakte het raampje weer. Ze zwaaide met haar mobieltje naar me.

“Meneer, ik heb hier iemand die u wilt spreken”
Aan de andere kant van de lijn hing een of andere Sjarel die me het belang van mevrouw Hoste Diets wou maken.

“Mevrouw Hoste is een belangrijke VIP en er zit 500 man op haar te wachten. U moet haar er doorlaten!”
“Mevrouw Hoste moet rechts afslaan, want links is het eenrichtingsverkeer, maar dat heeft ze blijkbaar na een half uur nog steeds niet door.”
“Kan u haar dan niet gewoon zeggen dat ze naar rechts moet?”
“Doe ik”.

Ik overhandigde Phaedra haar GSM.
“Rechts afslaan mevrouw en dan komt u er”
“OK, bedankt”

Een paar frietetende toeschouwers hadden naar het spektakel staan kijken. Toen de Jaguar wegstoof, klonk er gejuich en applaus. Ik kreeg zelfs prompt felicitaties.

Hopelijk vond Hoste haar VIP-tent. Ik heb haar alleszins niet meer weergezien